Spirituele problemen door ADHD-medicijnen
ADHD, ADD, Hyperactiviteit, impulsiviteit
Geschreven oktober 2012; laatste bewerking oktober 2023
5 verschillende oorzaken van ADHD: voor elke oorzaak een andere aanpak
Van veel ouders hoor ik dat ze besloten hebben om hun kind medicatie te verstrekken vanwege de
schoolprestaties.
Thuis ging het wel maar op school waren er problemen. Ouders moesten zich zelfs verdedigen als ze hun drukke kind
dat onvoldoende punten
haalde niet aan de medicatie wilden. Ze gingen overstag.
Ze hebben nu een Chemisch gereguleerd kind dat NU beter op school presteert.
Het is niet zo dat ADHD medicijnen op lange termijn schoolprestaties verbeteren, ze trekken de
kinderen naar beneden! Ouders zullen woedend zijn dat ze zijn opgelicht om kinderen amfetaminen
te geven. Geen enkele verantwoorde ouder zou willens en wetens de kans op academisch falen van hun
kind vergroten, aldus Martin Whitely een actievoerder tegen ADHD medicijnen. Hij baseerde zijn
uitspraak op het twintig jarige Raine onderzoek.
Tja en wat moet je dan als je een kind hebt dat ook medicatie krijgt en je leest dit.
Wegklikken? Afmelden, of nadenken? Heb je de moed om door te lezen? Ga er dan maar even voor
zitten want het is nogal veel geworden.
Mogelijk heb je er zelf ook mee te maken via je eigen praktijk,
via school of heb je zelf een (klein) kind, nichtje of neefje waarvan gezegd wordt
dat het ADHD heeft. Dan weet je ook misschien ook hoe moeilijk de ouders het hebben.
Ze willen het beste voor hun kind. Maar hun onmacht om hun kind te bedaren, op tijd
aangekleed te krijgen en ook nog op school te laten presteren is nog groter.
Spirituele problemen: Vanuit spirituele bron verneem ik dat de normale
groei-ontwikkeling tot een volwassen persoon door de aanhoudende medicatie tegen ADHD
stagneert. Tijdens de adolescentie worden de persoonlijke (energetische) verbindingen
gemaakt via het frontal-kwab van de hersenen (voorhoofdchakra). Die verbindingen zorgen
voor hun spirituele welzijn, verantwoordelijkheidsgevoel, volwassen gedachtes en contact
met hun wijsheden.
Chemische verandering in de hersenen door de ADHD-medicijnen verhinderen die
energetische verbindingen. Gevolg is een groeiachterstand, niet alleen fysiek,
maar ook emotioneel/mentaal en spiritueel. Daarnaast ontstaat er grote kans op visuele
hallucinaties, depressie, zelfmoordgedachten, vijandigheid, psychose en manie. Er is in
maart 2012 een volledig rapport verschenen over medicijngebruik bij geweld tegen
anderen.
Ik heb vanuit mijn eigen praktijkervaringen voor de verschijnselen van ADHD de meest
voorkomende oorzaken op een rijtje gezet. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
1. Turbulente aanleg: Allereerst is er de geaardheid of aanleg
voor druk gedrag. Hier praten we over een aangeboren levendigheid. Geen onbekend fenomeen binnen
de familie. Er is vast wel een ouder/grootouder/broertje/zusje met die onstuimige energie. Vaak
worden extra veel bewegingen al in de baarmoeder gevoeld. Het kind kan niet wachten tot het
groot is om alles vol enthousiasme onstuitbaar te willen doen. Het zijn de innovators van de
toekomst!
Die levendige kinderen hebben de neiging om zonder enig geduld meteen te zeggen
wat er in hen op komt. Ook als andere mensen in gesprek zijn. Vooral voor mensen
(ouders/leerkrachten) die zelf moeite hebben zich op het gesprek te concentreren, ervaren
dit als verstorend. Het kind zit vol met ideeën en probeert deze vaak "zonder
nadenken" en impulsief uit. Daarmee kunnen ze hun omgeving tot wanhoop drijven.
Zeker als de ouder zelf (of een van hen) ook zo druk is. Dan ontstaat er
niet alleen een strijd om de aandacht, maar vooral de strijd om de rust. Het kind kan nauwelijks
stil zitten omdat hij/zij op een bron van ideeën zit en ze het liefst meteen uit wil voeren.
Hun gedachten zijn voortdurend bezig en wat je ook zegt, het komt niet " binnen". Meestal
hebben ze zelf niet veel last van hun levendige gedrag, maar de omgeving wel. Het impulsieve
heeft wel degelijk een functie en hoort bij het kind.
Voorbeeld: Bram,
een vrolijk kind van negen jaar is altijd om zes uur wakker, hij heeft geen idee hoe laat het
eigenlijk is. Hij begint gewoon! Luid zingend en blij begint hij zijn dag en gaat spelen met
zijn vliegtuigjes. Broemmm..broemmmm.... Intussen is iedereen in huis wakker
en daar zijn ze niet blij mee. Ze willen maar een ding, dat hij zijn mond houdt en
zachtjes is! Ze willen nog slapen! Als het bijna schooltijd is moet hij zich aankleden. Hij
let niet op hoe alles aan moet en komt steevast half aangekleed beneden.
Hij is in staat om zonder eten, sokken, zonder jas met zijn trui achterstevoren aan
te vertrekken, nadat hij eerst nog even ruzie gemaakt heeft met zijn huisgenoten.
Als die moeder met Bram bij me is lukt het haast niet om hem op de behandeltafel te krijgen.
Hij is voortdurend aan het woord. Tijdens mijn uitleg valt hij me nog vier keer in de rede,
maar uiteindelijk ligt hij dan toch. Bij hem voel ik geen afwijkingen. Gewoon een kerngezond
kind met een uitbundige energie. Binnen korte tijd had hij het wel gehad en wilde toch liever
weer gaan zitten om verder rond te neuzen.
Aanpak: Wat Bram en alle andere Brammetjes en meisjes moeten leren, dat de
wereld om hen heen anders is dan wat zij van binnen ervaren. Dat andere mensen moe worden en
op bepaalde tijd rust nodig hebben. Brammetjes hebben heel veel geestelijke voeding/ uitdaging
nodig. Het zijn bij uitstek de kids die helemaal op kunnen gaan in games met diverse levels.
Bij deze druktemakers is het goed om met de hele familie samen te kijken hoe deze toekomstige
ondernemer/ onderneemster ook kan zorgen dat er rustige momenten komen vooral voor zijn
huis-/klasgenoten.
2. Energetische invloeden: "Overloaded" daarbij zijn de energievelden,
de aura betrokken. Dit kind is innerlijk een Boeddha, de rust zelf en het zenuwstelsel normaal
en kalm. Echter het energieveld voelt geladen vol prikkels zoals een ballonnetje wat je heel
lang over een synthetisch T-shirt hebt gerausd. Alles wat dan in de omgeving van het ballonnetje
komt wordt er naar toe gezogen.
TV-plasmaschermen, computers, games, mobiles en gsm verspreiden allemaal
stralingen die "opgepakt" worden. Ook hun eigen gedachtes, omgezet in vibraties
hopen zich op in de aura. Deze vorm van "overloaded" komt vaak voor bij Hoog
Sensitieve Personen (HSP) zoals onze lichtkinderen (art. 4)
In hun poging om weer tot rust te komen, zal het kind alles dat wat in
zijn auraveld terecht is gekomen er eerst uitwerken (hyperactiviteit).
Al stuiterend en gillend, vertonen zij wild en onacceptabel gedrag in hun drift om innerlijk weer in balans te komen.
Aanpak bij energetische oorzaken: Dit type kind komt tot rust in de natuur,
in het zwembad, de sauna, bad of onder de douche. Zachte methodes als lavendelkussentjes,
ontspanningsthee, mediteren en sport zoals hardlopen helpen ook. Aura-poetsen is een must
(dit kunnen ouders eenvoudig leren). Dit kind komt tijdens vakanties lekker tot ontspanning
en ouders melden dat ze in die periode de medicatie makkelijk achterwege kunnen laten. Ook
kunnen deze kinderen tijdens een Cranio Sacraalbehandeling, tot grote verbazing van de ouders,
bijna een uur stil liggen!
3. Fysieke afwijkingen: Bij deze vorm van onrust voel ik dit in het
zenuwstelsel zélf. Constante zenuwschokjes zijn waarneembaar op een diep niveau.
Veel zenuwen gebruiken prikkeloverdracht via synapsen, dat wil zeggen piepkleine stroomstootjes
die door het gehele lichaam gaan. Als het zenuwstelsel niet goed functioneert, dan bouwt dat
kleine stroomstootje zich op tot een grote stroomstoot.
Met een knal geeft het dan de signalen door die als onrustig ervaren worden.
Gevolg, stilzitten is NIET mogelijk, het onrustige zenuwstelsel "jaagt" hen
voortdurend op. Je ziet bij deze vorm uiterlijk vaak een (zenuw) tic (nachtelijk hoofdbonken,
wiebelbeen, tikken van de vingers). De prikkelgeleiding wordt verstoord door
inner-spanningen (stress), tekort aan mineralen of een fysieke oorzaak zoals
het scheef zitten van de atlas bijvoorbeeld door
een geboortetrauma (art. 15).
Aanpak Fysieke oorzaken: Mediteren is bij hen uitgesloten, de onrust jaagt
door het lichaam. Douchen of vertoeven in de natuur helpt hen ook al niet verder. In dit
geval is Cranio Sacraaltherapie nodig om de atlas vrij te maken (als die klem zit). Dat geeft
namelijk een "energetische overdruk" wat op ADHD verschijnselen lijkt. Ook helpt
de therapie spanningen in het zenuwstelsel te ontspannen op een diep level.
4. Allergische reacties: De vierde manier om onrust binnen het systeem
te benoemen is een onvoorspelbare allergische reactie via de slijmvliezen
(neus-keel-longen-darmen) of huid. De aura voelt normaal aan, er zijn geen diepliggende
schokjes in het lichaam te voelen en toch reageert het kind in het gedrag buitengewoon heftig.
Ze worden helemaal hyper van binnen. Kunnen zelfs agressief reageren en ze kunnen zich niet
meer concentreren. Het komt en gaat bij vlagen.
Boosdoeners zijn vooral frisdranken waaronder ook energiedrankjes, suikers,
kleurstoffen, en andere chemische toevoegingen in voedsel/snoep/snacks (E-stoffen) maar ook
zuivel of gluten kunnen voor deze extreme reacties zorgen. Het is de meest grillige vorm
van hyper zijn. Oplettende ouders/verzorgers hebben allang gemerkt dat het snoepende kind
naderhand onhandelbaar wordt. De allergische reacties op huisdieren, huisstof, pollen zijn
anders, minder grillig, eerder voorspelbaar door het begin van rode ogen, loopneus e.d.
Voorbeeld: Tijdens de schoolpauzes werd een
zak drop gekocht en gedurende de hele dag opgesnoept. Aan het einde van de dag kreeg de scholier
thuis een hysterische aanval en lag gillend en schreeuwend op haar bed. In eerste instantie
was het gedrag onbegrepen en dachten de ouders dat de school de oorzaak was. Pas toen in het
weekend weer drop werd gegeten en dezelfde gilpartij ontstond werd de link tussen drop eten
en aanvallen onderkend.
Aanpak: Begin in elk geval het kind meer water te laten drinken, dit verdund
in elk geval de chemische reacties. Om bij deze vorm te helpen is een voedingsdagboek een handig
middel. Geduld, veel speurwerk en medewerking van de omgeving om er achter te komen op welke
stoffen het heftigst wordt gereageerd om die vervolgens een poos te elimineren.
5. School: Dat de school zélf wel eens schuldig zou kunnen zijn
aan ADHD-gedrag zoals concentratieproblemen en de leerprestaties van hun kind komt niet in de ouders op.
Ze hebben nooit gelet op de kwaliteit van het binnenmilieu op school van hun kind. Dat heeft
wel degelijk invloed op het concentratievermogen van kinderen en daarmee ook op hun
leerprestaties. Een CO2-norm van 1000 ppm in klaslokalen is nog net acceptabel.
Toch worden op scholen in hun klassen regelmatig CO2-waarden gemeten van 2500
tot 3000! Een grote hoeveelheid schadelijke TL balken een gebrek aan planten
doet de rest. Dat ook de op een oubollige manier met verouderde leermethodes en boeken
geen interesse opwekken mag duidelijk zijn. Hoe kan een kind zich ooit langdurig op
zoiets sufs concentreren?
Als je tot hier gekomen bent met lezen, zul je net als ik beseffen dat het nogal complex
is om de juiste oorzaak te vinden. Dat is dan ook meteen de reden waarom het
medicatieadvies met zoveel gemak opgevolgd wordt. Ouders weten absoluut niet hoe en waar
ze zouden moeten beginnen voor een alternatieve aanpak. Want een kind met een turbulente
aanleg heeft andere aanpak nodig, als het kind dat energetisch wordt belaagd.
Ondanks dat ik tegen medicatie van jonge kinderen ben, je mag de
medicatie nooit plotseling
stoppen! Dat is ronduit gevaarlijk. De ontwenningsverschijnselen kunnen soms erger
zijn en een gevaar voor het kind. Neem geen risico! Overleg eerst met de voorschrijver.
LEES OOK: *ADHD bij senioren (art. 80).
* ADHD door hooggevoeligheid (art. 14).
|